Krisis Kucing Najib

Posted by Ramlan Sabtu On Monday, June 21, 2010

Najib Hadapi Serangan Baru Pembangkang

21 Jun - Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang mengutuk sikap Perdana Menteri yang tidak patriotik ketika di majlis pelancaran beli barangan buatan Malaysia

"Perdana Menteri pergi kempen beli barang Malaysia. Tetapi Perdana Menteri membeli barangan Parsi (kucing parsi). Ini amat tidak berpatutan terhadap perilaku seorang yang bergelar perdana menteri."

Lim Kit Siang menyelar tindakan Datuk Seri Najib yang tidak bersikap patriorik dan berjiwa Malaysia. Beliau mendesak Najib lebih prihatin dan sensitif dengan hak kucing peribumi yang turut memerlukan perhatian di Malaysia.

Jumaat lalu, Datuk Seri Najib Tun Razak (gambar) mengumumkan pembelian seekor kucing parsi berbulu jingga keemasan putih sewaktu menghadiri pelancaran kempen 'Beli Barangan Malaysia' sehari sebelum itu.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim pula pada masa sama menegaskan berlaku salah guna dana awam ketika Datuk Seri Najib membeli kucing parsi tersebut.

"Najib terbeli kucing itu. Ini menunjukkan Najib tidak merancang kewangan dengan betul. Beliau ke sana, kemudian rasa nak beli, dia beli. Rasa berkenan, dia ambil. Ini ketirisan ekonomi. Tidak berhemah langsung. Satu perancangan yang rapi dan jelas perlu dilakukan sebelum sebarang pembelian dilakukan."

Anwar juga mengecam dasar 'Rakyat Didahulukan' apabila urusan pembelian tersebut tidak melalui proses terbuka untuk rakyat sama-sama bersaing dalam membangunkan negara.

"Kita ada bukti, dia beli kucing itu dengan rundingan terus. Sepatutnya rundingan tender terbuka perlu dilakukan. Barulah tidak berlaku korupsi dalam kerajaan. Saya percaya, syarikat yang menjual kucing ini pasti ada kaitan dengan kepentingan Barisan Nasional."

Datuk Seri Anwar ketika ditanya mengenai jumlah wang yang ditawarkan untuk Datuk Seri Najib membeli kucing tersebut, beliau memberitahu ianya berjumlah RM 2 juta.

"Dua juta. Memang kucing itu dibeli dengan tawaran sebanyak 2 juta ringgit. Saya percaya, banyak lagi kucing akan dibeli oleh Najib kelak."

Didesak wartawan KacangDinding untuk mengemukakan bukti, Anwar berjanji memberikan bukti apabila tiba masanya.

"Bukti ada dalam tangan, kamu tunggu. Tunggu 16 September ini, kerajaan Najib akan karam dengan bukti kami. Kalau bukan September tahun ini, tahun depan ada lagi," ujarnya ketua pembangkang itu yakin.

0 comments

Post a Comment