Perancis Mengekori Malaysia

Posted by Ramlan Sabtu On Monday, June 21, 2010

Skuad Bola Sepak Perancis Meniti Zaman Monarki

21 Jun - Akibat penyingkiran Nicolas Anelka, skuad Perancis mula melempiaskan ketidak-puasan hati mereka kepada orang atasan.

Akhbar Perancis, Sports Daily L’Equipe, mendakwa skuad pimpinan Raymond Domenech (gambar kiri) itu akan mengadakan demonstrasi meminta jurulatih mereka dipecat selepas jurulatih mereka itu berjaya memecat Anelka.

Laporan sama juga menyebut penyerang Chelsea berusia 31 tahun itu memaki hamun Domenech dengan perkataan kesat dengan mengutuk penyanyi kegemaran Domenech, Alizée Jacotey (gambar bawah) dan strategi perlawanan yang kelakar seperti rekabentuk kereta Renault Megane.

Di Perancis, Alizée ialah sama terkenal seperti Dato' Siti Nurhaliza Tarudin. Mengutuk Alizée dan Renault seolah-olah mengutuk seniwati negara dan kereta kebangsaan negara, Proton.

Perkembangan terbaru itu menyebabkan pengarah pasukan Perancis, Jean-Louis Valentin, mengambil rawatan epilepsi atas tekanan yang dipikul.

Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Sultan Ahmad Shah telah berangkat ke Afrika dengan jet diraja untuk bertemu dengan jurulatih dan pengendali skuad bola Perancis bagi memberi sokongan moral kepada peneraju pasukan tersebut.

"Ini biasa berlaku, rakyat bawahan akan mendesak kita (orang atasan) untuk letak jawatan. Kita tak wajar akur desakan ini. Pekakkan telinga kita, kekalkan posisi kita kerana kita tahu apa yang terbaik untuk mereka," titah Sultan Ahmad Shah sebelum bertolak.

Sultan Ahmad Shah juga mengalu-alukan Perancis dalam mengikut jejak langkah bola sepak Malaysia yang didapati mempunyai banyak persamaan akhir-akhir ini berdasarkan kemerosotan mendadak pasukan itu.

0 comments

Post a Comment